Poslední úkol 1D piškvorek zůstává na další týden.
Zvládneš pro počítač naprogramovat lepší strategii? Třeba aby se snažil hrát vedle svých existujících symbolů nebo aby bránil protihráčovi? Stačí jen docela malé vylepšení!
Testy by stále měly procházet.
Odevzdej celý soubor ai.py
.
V dalším úkolu si zopakuješ práci se soubory.
Napiš program, který vypíše básničku ze souboru basnicka.txt
VELKÝMI PÍSMENY.
Následující úkol kombinuje soubory a sekvence.
Stáhni si soubor index.dic se všemi českými slovy.
(Seznam slov vytvořil Petr Kolář a další a je poskytován pod licencí GNU GPL 2.)
Soubor není úplně „čistý“. Vytvoř seznam, kde budou opravdu jen slova.
index.dic
po řádcích a postupně přidávej slova do seznamuNa začátku souboru (řádek 0) je údaj s počtem řádků, ten neber jako slovo. (Jak při průchodu souborem – sekvencí – zjistíš, číslo prvku?)
Některá slova obsahují další informace za znakem /
, ty bude potřeba
odstranit. (Viz tahák na seznamy.)
Můžeš se rozhodnout odstranit i slova začínající velkým písmenem. (Většinou jde o vlastní jména a zkratky).
Slova ze seznamu vytvořeného výše ulož do souboru slova.txt
,
kde bude na každém řádku jedno slovo.
Ve hře Šibenice vybírej slovo ze souboru slova.txt
:
Můžeš odevzdat jen kód, který načte soubor a náhodné slovo uloží do
proměnné slovo
. Zbytek Šibenice se nemění.
Další úkoly jsou nepovinné, jde ale o hezké procvičení práce se seznamy n-ticemi.
Naprogramuješ si karetní „hru“ Válka, ve které jde pouze o štěstí: hráči v ní nedělají žádná rozhodnutí. (Jestli tuhle „hru“ neznáš, přečti si pravidla na internetu.)
Karta pro nás v tomto projektu bude dvojice (hodnota, barva).
Aby se karty dobře porovnávaly, hodnota bude vždy číslo: 2-10 budou karty
s čísly, 11 kluk, 12 dáma, 13 král, 1 eso.
Barva pak bude jeden z řetězců 'Sr', 'Pi', 'Ka', 'Kr'
.
Následující funkce umí vytvořit balíček a popsat kartu trochu hezčím způsobem. Zkopíruj si je a prostuduj.
def vytvor_balicek():
"""Vrátí nový zamíchaný balíček karet."""
karty = []
for barva in 'Sr', 'Pi', 'Ka', 'Kr':
for hodnota in range(1, 14):
karta = hodnota, barva
karty.append(karta)
random.shuffle(karty)
return karty
def popis_kartu(karta):
"""Popíše danou kartu; vrací řetězec jako "7♣", "A♠" nebo "Q♥"."""
hodnota, barva = karta
if hodnota == 11:
popis_hodnoty = 'J'
elif hodnota == 12:
popis_hodnoty = 'Q'
elif hodnota == 13:
popis_hodnoty = 'K'
elif hodnota == 1:
popis_hodnoty = 'A'
elif hodnota == 10:
# Aby byly všechny hodnoty jednopísmenné,
# a líp se to pak vypisovalo,
# desítku označíme římským číslem.
popis_hodnoty = 'X'
else:
popis_hodnoty = str(hodnota)
if barva == 'Sr':
popis_barvy = '♥'
elif barva == 'Pi':
popis_barvy = '♠'
elif barva == 'Ka':
popis_barvy = '♦'
else:
popis_barvy = '♣'
return popis_hodnoty + popis_barvy
Napiš proceduru, která vytvoří balíček a „hezky“ vypíše všechny karty v něm. (Tuhle proceduru nebudeš dál potřebovat, je tu jenom pro pochopení těchto funkcí.)
Napiš funkci porovnej_karty
podle této hlavičky:
def porovnej_karty(karta_a, karta_b):
"""Porovná hodnoty dvou karet.
Vrací:
* 'A', je-li lepší karta_a,
* 'B', je-li lepší karta_b,
* None, mají-li stejnou hodnotu.
"""
Stav hry bude trojice seznamů: balíček hráče A, balíček hráče B, a karty co jsou aktuálně na stole.
Následující funkce takový stav hry vytvoří. Zkopíruj si ji a prostuduj.
def rozdej_balicky():
"""Rozdá trojici balíčků: dva pro hráče a jeden pro "stůl"
Připraví zamíchaný balíček všech karet.
Balíček pro hráče A bude jeho první polovina; balíček pro hráče B druhá
"""
balicek = vytvor_balicek()
# "polovina" musí být celé číslo, protože pak jí číslujeme seznam.
# Proto celočíselné dělení. Zbytek po dělení ignorujeme.
polovina = len(balicek) // 2
balicek_a = balicek[:polovina]
balicek_b = balicek[polovina:]
return balicek_a, balicek_b, []
Napiš proceduru, která rozdá balíčky a „hezky“ je vypíše, např.
Hráč A Hráč B
9♠ 2♦
K♣ Q♥
9♣ 6♦
J♥ 3♥
Q♠ Q♣
K♠ A♣
... atd.
Co použiješ na procházení dvou seznamů naráz?)
(Tuhle proceduru nebudeš dál potřebovat, je tu jenom pro pochopení těchto funkcí.)
Vytvoř funkci vyloz_karty
, která dostane stav hry a simuluje
jedno vyložení karet.
def vyloz_karty(balicky):
"""Vyloží karty obou hráčů na stůl.
"balicky" je trojice: balíček hráče A, balíček hráče B, karty na stole.
Každý z hráčů vyloží poslední kartu svého balíčku na stůl.
Nemá-li hráč co vyložit, nastane výjimka `SystemExit`.
(To zjednodušuje zbytek hry.)
Funkce vypisuje co dělá pomocí "print".
(To taky zjednodušuje zbytek hry.)
"""
balicek_a, balicek_b, na_stole = balicky
SystemExit('Hráč B vyhrál')
SystemExit('Hráč A vyhrál')
(Výjimka SystemExit
způsobí skončení proramu bez chybové hlášky.
Ta a výpisy pomocí print
nejsou ve funkci která něco „počítá“,
úplně „košer“, ale zjednoduší ti práci.)
Vytvoř funkci valka
, která:
append
přidává na konec!)