Pokud jsi ještě nenaprogramoval(a) hry Šibenice(základní verze, rozšířená verze) a Piškvorky, tak se k nim prosím vrať a zkus je dodělat. Obzvláště Piškvorky jsou důležité, protože je budeme využívat i v následujících lekcích.
V následujících projektech můžeš zkusit tyto hry trochu vylepšit pomocí výjimek a práce se soubory.
Načítej „obrázky” v Šibenici ze souborů, místo řetězců ve zdrojovém kódu.
Obrázky k Šibenici nalezneš v popisu rozšířeného zadání Šibenice.
Nahraj k tomuto úkolu upravené řešení Šibenice
Přepiš funkci tah
v Piškvorkách tak, aby skončila s chybou ValueError
v těchto případech:
Hra na pozici, která není v poli, např.
tah('--------------------', -1, 'x')
Hra na obsazené políčko, např.
tah('x-------------------', 0, 'o')
Hra jiným symbolem než 'x'
nebo 'o'
, např.
tah('--------------------', 0, 'řeřicha')
Nahraj k tomuto úkolu upravené řešení funkce tah
Uprav piškvorky tak, aby se stav hry po každém tahu (jak hráče, tak počítače) uložil do souboru.
Soubory by se měly jmenovat tah-<cislo-tahu>.txt
, takže postupně tah-0.txt
, tah-1.txt
atd.
Půjde si tak zpětně prohlédnout, jak probíhala hra 1D piškvorek.
Nahraj k tomuto úkolu upravené řešení Piškvorek (celý kód dohromady)
V následujících projektech si můžeš ještě více procvičit práci se soubory.
Napiš program, který zkopíruje soubor na jiné místo. (Zeptá se na původní jméno a nové jméno, načte původní soubor a zapíše obsah do nového.)
Program zkoušej v adresáři, který neobsahuje nic důležitého – pro Python není těžké přepsat soubor, ve kterém jsou důležité informace!
Napiš program, který načte soubor (cestu k souboru zadá uživatel) a vypíše základní statistiky o obsahu souboru:
a-z
)A-Z
)0-9
)