Následující projekty jsou na procvičení podmínek a porovnávání.
Napiš program, který po zadání správného hesla vypíše nějakou „tajnou informaci“.
Vhodné tajemství je třeba: V pátek jsem viděl/a černého havrana.
Na srazu jsme spolu vytvářeli program, který píše různé nesmysly podle uživatelem zadaného věku.
Zkus napsat program, který píše hlášky podle zadané rychlosti chůze, váhy ulovené ryby, počtu tykadel, teploty vody nebo třeba vzdálenosti od rovníku.
(Pošli ten nejzdařilejší; kdyby ses chtěl/a pochlubit několika verzemi, dej je všechny do jedné odpovědi.)
A nakonec pár úkolů, které tvoří větší projekt. Navazují na sebe. Dělej je postupně.
Ulož si následující program jako pokus.py
a spusť ho několikrát za sebou.
Co dělá?
from random import randrange
cislo = randrange(3)
print(cislo)
Aby všechno fungovalo správně, nesmíš mít v aktuálním adresáři soubor jménem random.py
.
Vytvoř program, který dělá následující:
tvar
uloží slovo 'trojúhelník'
;tvar
uloží slovo 'čtverec'
;tvar
uloží slovo 'kolečko'
.tvar
.Vytvoř hru Kámen nůžky papír, která funguje následovně:
tah_pocitace
dá náhodně slovo 'kámen'
, 'nůžky'
nebo 'papír'
.
(Koukni na předchozí úkol!)tah_hrace
'kámen'
:'kámen'
:'Remíza!'
;'nůžky'
:'Vyhrál jsi!'
;'papír'
:'Prohrál jsi!'
.'nůžky'
:'kámen'
:'Prohrál jsi!'
;'nůžky'
:'Remíza!'
;'papír'
:'Vyhrál jsi!'
.'papír'
:'kámen'
:'Vyhrál jsi!'
;'nůžky'
:'Prohrál jsi!'
;'papír'
:'Remíza!'
.Je to celkem dlouhý program, ale můžeš ho psát postupně:
každý jednotlivý řádek "přelož" do Pythonu.
Budeš potřebovat if
, elif
, a else
;
porovnávání (==
) a přiřazení (=
); pro výpis print
a pro vstup input
.
Tyto projekty kombinují opakování a nové informace. Doporučuji si je projít.
Zkusil/a jsi porovnávat řetězce? Zkus si tuto tabulku doplnit na papíře a pak ověř odpovědi pomocí Pythonu Pokud to jde, použij pro porovnání < nebo >.
a |
b |
|
---|---|---|
2 |
> | 1 |
1 |
< | 2 |
'abc' |
== | 'abc' |
'aaa' |
'abc' |
|
'abc' |
'Abc' |
|
'abC' |
'abc' |
|
'abc' |
'abcde' |
|
'abc' |
'ábč' |
|
'abc' |
10 |
Jaká je hodnota proměnné po provedení příkazů:
promenna = 1 < 2
?promenna = 2 < 2
?promenna = 1 < 2 < 3
?promenna = 1 < 3 < 2
?promenna = 1 < 3 < 3
?promenna = 'abc' < 'ABC' < 'def' < 'zajíc'
?Tam, kde je hodnota proměnné False
, dají se některé z porovnávaných hodnot mezi sebou vyměnit, aby
byla True
? (samotný operátor < neměň)
Poslední projekty jsou pokročilejší. Jestli nemáš čas, radši udělej pořádně ty ostatní.
Doplň tuhle tabulku:
a |
b |
a and b |
a or b |
not a |
---|---|---|---|---|
True |
True |
|||
False |
True |
|||
True |
False |
|||
False |
False |
Tohle je takzvaná pravdivostní tabulka:
Obsahuje jeden řádek pro každou kombinaci booleovských hodnot, které a
a b
můžou mít. Když se stane, že se v složitějších and
a or
ztratíš, doporučuji napsat si podobnou tabulku a na každý řádek se podívat zvlášť.
Zkus přepsat Kámen, Nůžky, Papír pomocí and
a or
.
Dokážeš docílit toho, aby se každý z řetězců 'Remíza.'
, 'Počítač vyhrál.'
a 'Vyhrála jsi!'
objevil
v programu jen jednou, aniž bys tyhle řetězce musela přiřazovat do proměnných?
Pokud ano, gratuluji!
Následující projekty jsou na procvičení funkcí, které jsme si ukazovali na srazu.
Napiš program, který se zeptá uživatele na text (může to být slovo nebo i věta) a jako výsledek vypíše délku (počet znaků) zadaného textu. Udělej program uživatelsky přívětivý (tzv. user friendly) = uživateli se na terminálu zobrazí otázka a pak i hezká odpověď.
Napiš program, který se zeptá uživatele na dvě čísla a jako výsledek tato dvě čísla porovná.
Příklad použití programu:
První číslo: 10
Druhé číslo: 5
Číslo 10 je větší než číslo 5
Napiš program, který postupně načte od uživatele dvě čísla a jednoznakový
řetězec - buď '+'
, '-'
, '*'
nebo '/'
. Program provede na číslech příslušnou operaci.
Příklad použití programu:
První číslo: 123
Druhé číslo: 456
Operace: +
123 + 456 = 579
Napiš program, který bude simulovat hod dvěmi kostkami a vypíše hody na obou kostkách a celkové body.
Příklad výstupu programu:
První kostka: 2
Druhá kostka: 4
Celkový součet: 6