Procvičování & soubory  14. dubna 2020

Materiály

Nejste účastníkem kurzu
Pro zápis do kurzu se nejprve přihlašte a následně použijte tlačítko v přehledu kurzu.

Domácí projekty

Pokračujeme s piškvorkami, které jsme začaly programovat v domácích projektech k minulé lekci.

0.

Napiš funkci tah_pocitace, která dostane řetězec s herním polem, vybere pozici, na kterou hrát, a vrátí herní pole se zaznamenaným tahem počítače.

Použij jednoduchou náhodnou „strategii”:

  1. Vyber číslo od 0 do 19.
  2. Pokud je dané políčko volné, hrej na něj.
  3. Pokud ne, opakuj od bodu 1. Hlavička funkce by tedy měla vypadat nějak takhle:
def tah_pocitace(pole):
    "Vrátí herní pole se zaznamenaným tahem počítače"
    ...
1.

Napiš funkci piskvorky1d, která vytvoří řetězec s herním polem a střídavě volá funkce tah_hrace a tah_pocitace, dokud někdo nevyhraje nebo nedojde k remíze.

Nezapomeň kontrolovat stav hry po každém tahu.

Poslední projekt je nepovinný, ale, jak to u podobných projektů bývá, můžeš na něj dostat zpětnou vazbu. Doporučuju toho využít!

2.

Zvládneš pro počítač naprogramovat lepší strategii? Třeba aby se snažil hrát vedle svých existujících symbolů nebo aby bránil protihráčovi?

Stačí jen docela malé vylepšení!

Teď několik programovacích oříšků pro dlouhé chvíle. Máš-li hotové piškvorky (tj. máš v nich funkci piskvorky1d) a k tomu trochu volného času, tak se do nich směle pusť!

3.

Napiš program, který se zeptá na 3 čísla a zjistí, jestli je jejich součet větší než 10. Dokážeš jej vymyslet tak, aby funkce input byla v kódu zapsaná jen jednou? ;)

4.

Napiš program, který vypíše čísla od jedné do 100, ale:

  • Pokud je číslo dělitelné třemi, napíše místo něj „bum”.
  • Pokud je číslo dělitelné pěti, napíše místo něj „bác”.
  • Pokud je číslo dělitelné pěti i třemi zároveň, napíše místo toho „bum-bác”.
5.

Pokud máš ráda matematiku* a nebojíš se výzvy, načti od uživatele číslo n a:

  • Vypočti faktoriál n! (součin všech celých čísel od 1 do n).
  • Zjisti, jestli je n prvočíslo.
  • Vypiš prvních n členů Fibonacciho posloupnosti (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, …).

* t.j. nemáš-li ráda matematiku, nedělej tenhle projekt :)

Co po této lekci umím:

  • Otevřít, načíst a zapisovat do souboru.